Παράνομος, Ένα Ημερολόγιο Συνόρων

Το χειμώνα του 2015, ο πλανήτης βίωσε τη μεγαλύτερη προσφυγική κρίση μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Άνθρωποι που προσπαθούσαν να ξεφύγουν από τον πόλεμο, τις διώξεις και τη φτώχεια έφτασαν στην Ειδομένη, το σύνορο μεταξύ Ελλάδας και ΠΓΔΜ που έγινε το σύμβολο για την περιχαράκωση των συνόρων που αποφάσισε η Ευρώπη. Η εθνογραφική ταινία Παράνομος, Ένα Ημερολόγιο Συνόρων, αποτέλεσμα μιας πολιτικοποιημένη εθνογραφικής έρευνας, απεικονίζει την προσφυγική κρίση μέσα από τις πράξεις ενός υπερεθνικού δικτύου ακτιβιστών, καθώς και των τοπικών πρωτοβουλιών, ως απάντηση προς τις σκληρές Ευρωπαϊκές μεταναστευτικές πολιτικές. Στοχεύοντας στη βοήθεια όσων εγκλωβίστηκαν στα σύνορα, οι οποίοι συχνά έρχονταν αντιμέτωποι με εγκλεισμούς και απελάσεις, το δίκτυο συνηγορεί υπέρ του δικαιώματος της ελεύθερης μετακίνησης ως στοιχειώδες ανθρώπινο δικαίωμα, αμφισβητώντας όρους όπως νομιμότητα, παρανομία, σύνορα και έθνη-κράτη.

Anna Wilma Xilakis

Η Άννα-Βίλμα Ξυλάκη γεννήθηκε στο Αμβούργο από Έλληνα πατέρα και Γερμανίδα μητέρα. Σπούδασε Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, καθώς και θεωρία της μουσικής. Το 2014 συνέχισε τις σπουδές της στην Πολιτισμική Ανθρωπολογία και την Κοινωνιολογία της Ανάπτυξης με ειδίκευση στο εθνογραφικό ντοκιμαντέρ. Η ταινία Παράνομος, Ένα Ημερολόγιο Συνόρων είναι η πρώτη μεγάλου μήκους εθνογραφική ταινία της και πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των σπουδών της στο Πανεπιστήμιο του Λάιντεν.