Ανάμεσα σε Καταραμένα Βουνά: μία “υβριδική” εθνογραφία πρακτικών εμπορευματοποίησης της φιλοξενίας στη Βόρεια Αλβανία

Η ταινία ταξιδεύει τον/τη θεατή σε δύο γειτονικές κοιλάδες στη Βόρεια Αλβανία: την κοιλάδα του Θέθι και την κοιλάδα της Βαλμπόνα. Την τελευταία δεκαετία αυτές οι ιστορικά απομονωμένες περιοχές έχουν αναδειχθεί σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς. Η ταινία δείχνει πώς προσφέρονται στους/στις τουρίστες/τουρίστριες ως «ανεξερεύνητα» μέρη, στα οποία μπορεί κανείς να βρει «παρθένα» φύση και «εξωτικά» έθιμα. Όσοι εμπλέκονται επαγγελματικά στον τουρισμό κάνουν αναφορά σε έναν αρχαίο κώδικα εθιμικού νόμου, τον Κανούν, σύμφωνα με τον οποίο η φιλοξενία αποτελεί σημαντική επιταγή. Τι σημαίνει αυτός ο κώδικας για τους «οικοδεσπότες» στο πλαίσιο του συνεχώς αυξανόμενου τουρισμού και πώς επηρεάζει την τουριστική εμπειρία; Η ταινία δείχνει πως η φιλοξενία (mikpritja) όντως παίζει σημαντικό ρόλο στις συναντήσεις των ξένων τουριστών με τους ντόπιους οικοδεσπότες, αλλά ταυτόχρονα όμως είναι εμπορευματοποιημένη.

Jip van Steenis

Η Jip van Steenis είναι νεαρή καλλιτέχνης και οπτική ανθρωπολόγος που πρόσφατα αποφοίτησε από το πιλοτικό πρόγραμμα οπτικής ανθρωπολογίας που διοργανώνει ο Καθηγητής Mattijs van de Port στο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ. Είναι εκπαιδευμένη τόσο στις οπτικές τέχνες όσο και στην οπτική ανθρωπολογία και το ακαδημαϊκό της ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην ώσμωση των δύο αυτών πεδίων. Ο τουρισμός την ενδιαφέρει επίσης πολύ και η πρώτη της ταινία τοποθετείται σε έναν δημοφιλή πλέον τουριστικό προορισμό, τη Βόρεια Αλβανία.