Το Ethnofest ταξιδεύει στο Βόλο

01/03/18
Νέα

Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, το Ethnofest, σε συνεργασία με το Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και το Εργαστήριο Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ταξιδεύει στο Βόλο και παρουσιάζει επιλεγμένες ταινίες από το πρόγραμμα της όγδοης διοργάνωσής του.  Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν στο Mουσείο Πλινθοκεραμοποιίας Ν. & Σ. Τσαλαπάτα (Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς) στις 7 Μαρτίου 2018 και θα ξεκινήσουν στις 17:00,. Θα προλογίσει ο Συντονιστής Προγράμματος και Κίνησης Ταινιών του Ethnofest, Κωνσταντίνος Διαμαντής, ενώ ο σκηνοθέτης της ταινίας “Κάθε Μέρα” (“Every Single Day”), Σπύρος Γερούσης, θα είναι παρών για να συζητήσει με το κοινό. Η είσοδος στις προβολές είναι ελεύθερη.

Πρόγραμμα προβολών:

“Sensational African Collection”


Σκηνοθεσία: Fidelia S. Ametewee, Camille Giraut, Σοφία Πουλιά
Διάρκεια: 10’
Ελλάδα

Η ταινία Sensational African Collection έχει ως θέμα δύο Αφρικανικά κομμωτήρια στην Αθήνα. Μετά από πολλές συζητήσεις γύρω από θεωρητικά και ηθικά ζητήματα ως προς την πολιτισμική οικειοποίηση, η ταινία άλλαξε οπτική και εστίασε στην αισθητική των Αφρικάνικων χτενισμάτων και στην αλληλεπίδραση ανάμεσα στις πελάτισσες και στις κομμώτριες. Διερευνά τις σχέσεις αλληλεπίδρασης ανάμεσα στα υποκείμενα και στην ατμόσφαιρα σε αυτούς τους θηλυκούς χώρους. Η ταινία επίσης δείχνει μία διάσταση της εργασίας των μεταναστριών στην Αθήνα, ενώ ενσωματώνει πειραματικές λήψεις και παρατηρήσεις πάνω στην καθημερινότητα των γυναικών στα κομμωτήρια.

“Unity: Dress-scapes of Accra”

Σκηνοθεσία: Mara Lin Visser
Διάρκεια: 36’
Ολλανδία

Το «Ενότητα: Φορέματα-Τοπία της Άκρα» είναι μία εθνογραφική ταινία για την Αφρικανική μόδα στην πρωτεύουσα της Γκάνα. Ακολουθώντας τον Άλαν, έναν σχεδιαστή μόδας, και τη σύζυγό του, Σύνθια, αυτή η ταινία-μωσαϊκό απεικονίζει την ποικιλομορφία των χειροποίητων ενδυμάτων και των υβριδικών στυλ, την έκφραση μέσω των Αφρικανικών ενδυμάτων, καθώς και τις μορφές πολιτισμικής έκφρασης μέσω του African print. Προσφέρει μια ενδιαφέρουσα εποπτεία της μόδας στην Άκρα, αλλά και υπογραμμίζει ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες δείχνοντάς κάποιους συμμετέχοντες να συνδυάζουν διαφορετικά υλικά, κοψίματα και στυλ σε μία δημιουργική και ελεύθερη ατμόσφαιρα. Με αυτόν τον τρόπο δεν αποτελεί απλώς μία ταινία παρατήρησης, αλλά αφήνει χώρο στα υποκείμενα να αφηγηθούν τις ιστορίες τους και να δείξουν την περηφάνια τους ως Αφρικανοί.

“Every Single Day”

Σκηνοθεσία: Σπύρος Γερούσης
Διάρκεια: 57’
Ελλάδα

*Προβολή παρουσία του σκηνοθέτη

H ταινία επεξεργάζεται τις παράλληλες ιστορίες 3+1 ανθρώπων που ήρθαν για πρώτη φορά σε επαφή με το χιπ χοπ στην Ελλάδα της δεκαετίας του ’90, ηχογραφώντας τις βιωματικές τους αφηγήσεις σε μία κοινωνία που άλλαζε μέρα με τη μέρα, χρόνο με τον χρόνο. Η ταινία αξιοποιεί παραδείγματα παρμένα από τις ζωές των υποκειμένων της, ώστε να αφηγηθεί εκ νέου την ιστορία της χώρας, από την οικονομική ανάπτυξη του ’90 μέχρι την καταστροφική οικονομική κρίση του παρόντος. Η φιλμική της καινοτομία ξεκινά από το γεγονός ότι αξιοποιεί στοιχεία της χιπ χοπ κουλτούρας, ώστε να δημιουργήσει εναλλακτικούς τρόπους αφήγησης που συμπληρώνουν ή έρχονται σε αντίθεση με τη κυρίαρχη κουλτούρα. Η ταινία έρχεται σε συνάφεια με τις πρακτικές της κουλτούρας με έναν εθνογραφικό τρόπο, παρουσιάζοντας τις καθημερινές διαστάσεις της ελληνικής χιπ χοπ σκηνής, παίρνοντας παραδείγματα από τους δρόμους που τη γέννησαν.

“When you are in the sea – where can you hide?”

Σκηνοθεσία: Ann-Kathrine Kværnø, Jack Ryan Jones
Διάρκεια: 22’
Ελλάδα

Η ταινία ακολουθεί δύο ψαράδες από την Σκάλα Συκαμίας της Λέσβου, οι οποίοι προτάθηκαν για το Νόμπελ Ειρήνης για τις προσπάθειές τους να διασώζουν τους ανθρώπους που διασχίζουν τα νερά μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας. Η ταινία γυρίστηκε τον Μάη του 2016, μία σχετικά ήρεμη περίοδο, και δομείται γύρω από την καθημερινότητα των δύο ψαράδων, επιχειρώντας να διερευνήσει τις συχνές εμπειρίες διάσωσης εκείνων που καθημερινά πασχίζουν να διανύσουν τη θαλάσσια έκταση που αποτελεί χώρο εργασίας για τους ψαράδες. Αυτές οι εμπειρίες συνδυάζονται με μία προσέγγιση παρατήρησης των σύγχρονων μεθόδων αλιείας, διερευνώντας πώς προηγούμενες εμπειρίες ρήξης στην καθημερινότητα εξακολουθούν να αντικατοπτρίζονται και να νοηματοδοτούν τη σχέση αυτών των ψαράδων με τη θάλασσα.

“Among the Living”

Σκηνοθεσία: Kωνσταντίνα Κουλτούκη, Σοφία Παναγιωτάκου, Valentina Massone
Διάρκεια: 12’
Ελλάδα

Θάνατος. Το τελευταίο σύνορο, το απόλυτο άγνωστο, ο πιο εσωτερικός φόβος. Από την αρχή της ζωής στη γη, η ανθρωπότητα αναρωτιέται, διερωτάται, και, κυρίως, αντιμετωπίζει την αβάσταχτα αφηρημένη φύση αυτής της έννοιας. Η ταινία τοποθετείται στο Α’ Νεκροταφείο Αθηνών, ακολουθώντας την τελετουργία του Ορθόδοξου Χριστιανισμού από την εξόδιο ακολουθία στην ταφή, προχωρά στην εκταφή και στο οστεοφυλάκιο, υιοθετεί την οπτική των εργατών που συνεισφέρουν σε αυτή τη φυσική αποκάλυψη. Βαδίζοντας πάνω στη λεπτή γραμμή ανάμεσα στην παραγωγή και στην κατανάλωση, στο αιώνιο και στο εφήμερο, στο ιδιαίτερο και στο τετριμμένο, το Ανάμεσα στους Ζωντανούς υιοθετεί μια ανθρωπολογική, βαθιά αισθητηριακή προσέγγιση, ώστε να θέσει ερωτήματα για την πρόσληψη, τις πρακτικές και τις διαδικασίας νοηματοδότησης γύρω από το θάνατο, ενώ εξυμνεί με ηρεμία τον τρόπο με τον οποίο η ζωή δονείται σε αυτό το πλαίσιο.

“Highway Rest Stop”

Σκηνοθεσία: Isabelle Ingold
Διάρκεια: 55’
Γαλλία

Η ταινία ιχνογραφεί το πορτρέτο ενός σταθμού εφοδιασμού σε κάποιον αυτοκινητόδρομο στην ύπαιθρο της Βόρειας Γαλλίας. Μοιάζει με όνειρο, γεμάτο με τους ψιθύρους, τις σκέψεις και τις ζωές των εργαζόμενων και των περαστικών. Επίσης, πρόκειται για ένα πολύ συμπαγές μέρος, ένα τέλειο σημείο για να παρατηρήσει κανείς την Ευρώπη του σήμερα, τη βία που φέρνει ο ελεύθερος ανταγωνισμός του μονοπωλίου, τη νοσταλγία των ξεριζωμένων και τη μοναξιά που αναπαράγει ο σύγχρονος κόσμος.

“E-wasteland”

Σκηνοθεσία: David Fedele
Διάρκεια: 20’
Αυστραλία, Γκάνα

Έχετε ποτέ αναρωτηθεί τις συμβαίνει στις ηλεκτρονικές σας συσκευές μετά το τέλος της ζωής τους; Κάθε χρόνο, παράγονται διεθνώς περίπου πενήντα εκατομμύρια τόνοι ηλεκτρονικών απορριμμάτων. Ένας μεγάλος όγκος από μεταχειρισμένα ηλεκτρονικά αγαθά καταφτάνουν στις αναπτυσσόμενες χώρες από τις «αναπτυγμένες», με μία σημαντική ποσότητα να φτάνει ως ηλεκτρονικά απορρίμματα μέσω παράνομων εξαγωγών ως «μεταχειρισμένα αγαθά». Χωρίς διαλόγους και χωρίς αφήγηση, το e-χωματερή παρουσιάζει ένα οπτικό πορτρέτο της ανεξέλεγκτης ανακύκλωσης ηλεκτρονικών αγαθών στη Γκάνα, στη Δυτική Αφρική, όπου κανένας δεν βλέπει τις ηλεκτρονικές συσκευές σαν αυτό που ήταν κάποτε, αλλά σαν αυτό που πλέον έχουν καταλήξει.

Με την Υποστήριξη του Μουσείου Πλινθοκεραμοποιίας Τσαλαπάτα, Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς

Οργανωτική Ομάδα: Κώστας Αθανασίου, Εύη Δεσποτοπούλου, Νίκος Πασχούλης, Χρύσα Τσαρούχα-Λιώτη

*Ακολουθήστε την εκδήλωση στο Facebook .