Φούρνοι, Μια Γυναικεία Κοινωνία

Ένας ερευνητής κάνει ανθρωπολογική έρευνα στο νησί Φούρνοι της Ικαρίας. Χωρίς ερωτηματολόγιο, όπως σε όλες τις ταινίες της Αλίντας Δημητρίου, παρακολουθεί τη ζωή τους, τις απασχολήσεις τους και τις καθημερινές κουβέντες τους. Μέσα από τη φιλμική περιγραφή, που μοιάζει με επιτόπια έρευνα, αναδύεται ζωντανά η κοινωνία των Φούρνων με τις αναμνήσεις της και με τους καημούς της. Πίσω όμως από την επιφάνεια της κοινωνίας αυτής αποκαλύπτονται ανάγλυφα ορισμένες βασικές δομικές αρχές: ο καταμερισμός εργασίας, οι σχέσεις των δύο φύλων κ.ά. Επιβεβαιώνεται αυτό που παρατηρείται σε όλο το Αιγαίο, δηλαδή, ότι η θέση της γυναίκας στην περιοχή αυτή είναι σε καλύτερη μοίρα από τη θέση της στην ηπειρωτική Ελλάδα. Δεν είναι τυχαίο ότι οι γυναίκες που έπαιξαν πρωτεύοντα ρόλο στο ’21 ήταν καπετάνισσες.

Αλίντα Δημητρίου

Η Αλίντα Δημητρίου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1933 και σπούδασε Σκηνοθεσία στη Σχολή Σταυράκου. Παράλληλα με τη διοργάνωση κινηματογραφικών προβολών κατά την περίοδο 1970-1975, συμμετείχε σε σεμινάρια για την ταινία μικρού μήκους, και έγραψε και μετέφρασε άρθρα σε κινηματογραφικά περιοδικά. Είναι συγγραφέας του βιβλίου Φιλμογραφία ταινιών μικρού μήκους (1939-1979), ενώ το 1992 εξέδωσε το Λεξικό ταινιών μικρού μήκους. Σκηνοθέτησε πάνω από 50 ντοκιμαντέρ. Το 2008 απέσπασε το Βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ στη Θεσσαλονίκη για το ντοκιμαντέρ «Πουλιά στο Βάλτο». Η τριλογία της, «Πουλιά στο βάλτο», «Η Ζωή στους Βράχους» και «Τα Κορίτσια της Βροχής», που αγαπήθηκε ιδιαίτερα από το κοινό του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, ανέδειξε μέσα από μαρτυρίες και ντοκουμέντα την αγωνιστικότητα και τη δύναμη της γυναικείας ψυχής.